Kom i gång - Guide

Kom i gång med din butik

 

Tack för att du har valt en butik hos Talex!

Det här är en snabbguide som hjälper dig att komma i gång med din butik. Den är skapad för att du snabbt ska få ett grepp om hur vårt system fungerar.

 

  1. Skapa kategorier och produkter

 

  1. Att göra en beställning i butiken

 

  1. Övriga verktyg

 

 

 

 

 

Skapa kategorier och produkter

 

Vi rekommenderar att du har två fönster öppna i din webbläsare. I det ena fönstret har du hemsidan och i det andra har du kontrollpanelen/admin. På så vis slipper du att hoppa från den ena sektionen till den andra. Du kan helt enkelt uppdatera det ena fönstret när du har gjort någon ändring i det andra. Ett bra sätt komma igång med butiken är att skapa några kategorier och produkter.

 

För att skapa kategorier gör du på följande sätt:
 

  1. Gå till Kontrollpanelen (Admin) och välj därefter Katalog & Produkter sedan Kategorier / Produkter.
  2. Klicka på "Ny Kategori".

En bild som visar text

Automatiskt genererad beskrivning

Detta är sidan du ser när du har klickat på ”Ny Kategori”.

 

  1. Fyll i de efterfrågade uppgifterna (den enda obligatoriska uppgiften är kategorinamn).
  2. Klicka sedan på "förhandsgranska". Du kommer då till en förhandsgranskning av den informationen du matade in på föregående sida.

Detta är en förhandsgranskning av kategorin.

  1. Är någon information felaktig klickar du på ”Tillbaka” och ändrar felen.

Börja sedan om på steg 4 ovan.

  1. Ser allt rätt ut klickar du på ”Lägg till”.
  2. Nu är informationen sparad i databasen och kategorin visar sig i kontrollpanelen och i butiken.

 

Den skapade kategorin har lagts till under ”Kategorier & Produkter”

 

Du kan även skapa en underkategori till en annan kategori. Då gör du på följande sätt:

 

  1. Gå till Kontrollpanelen (Admin) och välj därefter Katalog & Produkter sedan Kategorier / Produkter.
  2. Välj den kategori där du vill skapa din underkategori. Detta kan du göra på två sätt. Antingen väljer du kategorin i dropdown-menyn ”Gå till” som du finner längst upp till höger, annars klickar du på den gula mappen till vänster om kategorinamnet i tabellen.
  3. Följ sedan samma steg som vid skapande av en huvudkategori ovan (steg 2–7).

 

För att skapa en produkt i en kategori gör du på följande sätt:

 

  1. Gå till Kontrollpanelen (Admin) och välj därefter Katalog & Produkter sedan Kategorier / Produkter.
  2. Välj den kategori där du vill skapa produkten. Detta gör du genom att antingen välja kategori i dropdown-menyn ”Gå till” som du finner längst upp till höger, annars klickar du på den gula mappen till vänster om kategorinamnet i tabellen.
  3. Klicka på ”Ny Produkt”.

 

 

En bild som visar text, skärmbild, bärbar dator

Automatiskt genererad beskrivning

Detta är sidan som visas när du klickat på ”Ny Produkt”

  1. Fyll i de efterfrågade uppgifterna (den enda obligatoriska uppgiften är produktnamnet och produktpriset).
  2. Klicka sedan på ”Lägg till”.
  3. Nu är informationen sparad i databasen och produkten visar sig i kontrollpanelen samt i butiken.

 

För att skapa olika alternativ (som S, M, L mm) till en produkt gör du på följande sätt:
 

Har du produkter med olika färger, storlekar med mera behöver du endast skapa en produkt och sedan tilldela denna produkt olika attribut. För att tilldela en produkt attribut/produktalternativ följer du stegen nedan på produktens sida i admin (redigera eller skapa ny produkt):


 

  1. På fliken ”Allmänt, pris och produktattribut” längst ned hittar du produktattribut. Klicka på plus-knappen under ”Attribut”. Här skriver du in namnet på alternativet. Till exempel storlek eller färg. Du klickar sedan på ”Uppdatera”. Nu är ditt första alternativ skapat.

En bild som visar text

Automatiskt genererad beskrivning

 

 

  1. Nästa steg är att tilldela det nya alternativet värden. Du kan tilldela ett alternativ minst ett värde (per språk). Klicka på plusknappen under ”Värde”. Skriv in värdets namn till exempel S, M, L, Grå eller Blå. Nu har du tilldelat ditt alternativ ett värde. Skapa endast alternativ när du vet att produkten ska innehålla fler än ett värde.
  2. Om alternativens värden ska ha olika pris väljer du antingen ”+” eller ”-” i rutan för prefix. Sedan anger du hur mycket mer (+) eller mindre (-) än produktens ursprungspris alternativet ska kosta. Om produktens ursprungspris är 100 SEK och du har valt + 10 på alternativet kommer det aktuella alternativet att kosta 110 SEK.

 

I rutan ”Sortera” anger du i vilken sorteringsordning du vill att värdena ska visas. Skriver du 1 i ”Sortera” visas det före ett annat värde där du angett 2 i ”Sortera”.

 

Tips!

Det finns en tilläggsfunktion att köpa som gör det möjligt att hålla reda på antal av dina attribut. När ett visst attribut inte längre finns i lager kan butiken tala om detta för kunden.

Vänligen kontakta oss om du är intresserad av denna tilläggsfunktion.

 

 

 

 

 

 

Att göra en beställning i butiken

 

När du har skapat en eller flera kategorier och lagt till produkter kan vi testa att göra ett köp från butiken.

Välj en kategori i menyn, du får då upp en förhandsvisning av alla de produkter som finns i den aktuella kategorin. Därefter kan du klicka dig in på en specifik produkt för att visa all information om produkten, detta gör du genom att klicka på produktbilden eller på namnet för produkten.  Om produkten har olika attribut gör du dina val, klicka därefter på knappen ”Lägg i varukorgen” till höger. Nu är produkten tillagd i varukorgen.

 

Produktsida

Nästa steg är att gå till kassan. Kassan kan du nå antingen direkt via menyn högst uppe till vänster eller via snabbvyn av varukorgen. Genom att klicka på ikonen för varukorgen uppe till höger öppnas en snabbvy med produkterna som du hittills lagt till i varukorgen. Där kan du klicka dig vidare till kassan. Där finns även en länk till varukorg för att se en mer specificerad överblick på dina varor, där kan du också uppdatera eller ta bort varor från din varukorg.

Detta är sidan som visas när du klickat på länken till kassan:

En bild som visar text, himmel, skärmbild

Automatiskt genererad beskrivning

 

 

 

Här fyller du i dina kunduppgifter. Om valmöjligheten ”Jag vill skapa ett konto” ska finnas eller inte väljer du själv i adminpanelen under:   ”Inställningar & Design à Butiksinställningar à Välj att skapa konto eller inte”.

OBS!

Det finns många leverans- och betalningsalternativ. Om du är ute efter ett speciellt alternativ, vänligen kontakta oss.

När du slutfört din beställning av ett e-handelspaket får du en e-post där vi går igenom de olika frakt- och betalningsalternativen. Därefter installerar vi de alternativ du väljer.

 

 

 

 

 

Övriga verktyg

 

På adminsidan finner du flera olika sektioner i panelen till vänster:

Katalog & Produkter
Skapa kategorier och produkter, tillverkare och attribut. Hantera recensioner på produkter och specialerbjudanden med mera.

Försäljning
Se och hantera information om dina kunder samt deras ordrar. Det är här du delger kunden information om orderbehandlingen.

Rapporter
Information som hjälper dig se kundmönster, till exempel hur många gånger enskilda produkter har visats. Här finns även information om försäljning och moms.

Sidhanteraren
Välj vilka sidor som ska vara aktiva eller skapa en ny sida.

Betal- och fraktsätt
Se vilka frakt- och betalningsalternativ du har installerade i din butik. Här finns även inställningar för bland annat fakturaavgift, expeditionsavgift och summa.
Konfigurationen av betal- och fraktsätt samt språk/valutor är något vi hjälper er med.

Inställningar & Design
Inställningar för hela butiken. Under ”Butiksinställningar” anger du bland annat butikens namn, adress och e-postadress. Under ”Design, Färg & Layout” kan du göra designändringar, som att centrera butikens layout och ändra färger.
Många kategorier här kommer du inte behöva använda själv, de används främst av oss när vi installerar nya funktioner i butiken.

Verktyg
Ladda upp filer och bilder via ”Filhanteraren”. Välj vilka bilder som ska visas i bildspelet om detta är aktivt. Skicka e-post till kunder med mera.