Vanliga frågor - FAQ

Ingår det mer features / funktionalitet ?

Ingår det mer features / funktionalitet ? Våra olika paket ger olika möjligheter! Läs mer här (https://www.talex.se/e-handelslosning) vad som ingår i ditt paket. Det finns också möjlighet att köpa funktion och design utöver ditt paket. Då erbjuder vi Service card (https://webshop.talex.se/service-cardrefillcard-p-284.html). Service card ger dig möjlighet att löpande köpa anpassade och flexibla lösningar på timme. När du köper timmar så har du även fördelen att alla servicetimmar som finns...

Ingår hosting?

Ingår hosting? Ja, det ingår: - Fri hosting av er webbutik. - Fri support för butikens funktioner. - Backup, drift och email. - Mycket generös trafik samt utrymme.

Ingår support?

Ingår support? Ja, det ingår fri support. Vi hjälper dig via telefon, e-post (ärendesystem), filmer och manualer. Vår kundtjänst, som ser till att du snabbt får svar på dina frågor, är lika känd för sin kunnighet som för sitt stora engagemang.

Kan jag göra en egen design?

Kan jag göra en egen design? Ja, absolut! Genom er butiks administration kan ni själv eller tillsammans med oss eller en designpartner skapa en egen och unik *responsiv design så att sidan får det utseende som passar din verksamhet. Våra olika paket ger dig olika möjligheter! Läs här (https://www.talex.se/e-handelslosning) vad som ingår i ditt paket. Vår affärsmodell bygger på nära och långa relationer med våra kunder, små som stora. För att ni ska lyckas med er e-handel är det viktig...

Kan jag ha flera språk?

Kan jag ha flera språk? Ja, Talex har stöd för 25 olika språk och alla valutor! …och med automatisk valutaomvandlare. Läs mer (/803641-Spr%C3%A5k--Languages-Talex-supports)

Kan jag ta betalt med kort?

Kan jag ta betalt med kort? Ja. Bland flera via Klarna, Dibs, Payson och PayPal Läs mer (https://www.talex.se/betalsystem/) Efter beställning kontaktar vi dig för att diskutera detaljerna och guida dig rätt.

Kan jag koppla min domän?

Kan jag koppla min domän? Ja, absolut! Du kan koppla en eller flera egna domäner till butiken hos Talex. Besökaren ser då bara din domän i adressrutan och inte talexdemo.com eller talexshop.com. Efter beställning mailar vi dig instruktioner.

Behöver jag ett eget domännamn?

Behöver jag ett eget domännamn? Nej, valfritt.talexshop.com ingår utan extra kostnad. Men det ser oftast mer proffsigt ut med eget domännamn. Vill du registrera ett eget domännamn i samband med beställning av din e-butik, kan du göra detta genom oss (https://webshop.talex.se/domanregistrering-p-250.html) eller t.ex Loopia.se

Vem äger domänen jag registrerar?

Vem äger domänen som jag registrerar? Du! Vi anger alltid våra kunder som ägare till sina domännamn. Om du registrerar ett domännamn genom oss så är det du som äger detta domännamn.

Hur betalar jag?

Hur betalar jag? Du kan betala din faktura via Bankgiro eller med hjälp av ett kontokort på vår hemsida (även direkt internetbank eller swish) Du kan betala kvartalsvis eller spara ca. 20% genom att betala årsvis.

Kan man uppgradera paketet?

Kan man uppgradera paketet? Man kan när som helst uppgradera. Man betalar bara mellanskillnaden. Uppgraderingen görs oftast samma dag. Gäller det enstaka funktioner kan ni oftast välja att köpa till dessa och behöver inte alltid uppgradera till ett dyrare paket.

Vad har Talex för bindningstid?

Vad har Talex för bindningstid? Avtalstid är den period ni betalar för. Ni kan betala kvartalsvis eller spara ca. 20% genom att betala årsvis. På Premium och Max är avtalet minst ett år.

Ingår kortbetalning – utan att jag behöver kontakta min bank eller skaffa inlösensavtal osv?

Ingår kortbetalning – utan att jag behöver kontakta min bank eller skaffa inlösensavtal osv? Ja – och mycket mer än bara kort! En Talexbutik innehåller alla populära betalsätt från start. T.ex Klarna ingår Klarna Checkout helt utan startavgift, månadsavgift eller bindningstid! (https://www.talex.se/klarna-checkout-ingar-alltid-i-talex-e-handel/) Klarna Checkout är en mycket populär betalningslösning som ger dig marknadens bästa konvertering (kort, faktura, delbetalning, internetbank med fler ...

Klarna Checkout – Vad kostar det som användare av Talex e-handelslösning?

Klarna Checkout – Vad kostar det som användare av Talex e-handelslösning? Som kund hos Talex ingår Klarna Checkout utan bindningstider, start eller fasta avgifter. Allt du betalar till Klarna är en transaktionsavgift per order. Läs mer (https://www.talex.se/klarna-checkout-ingar-alltid-i-talex-e-handel/) Dessutom är hela Klarnas orderhanteringssystem integrerat med Talex backend! Det betyder att man kan hantera allt i ett och samma system.

Hjälp! Min shop / sida är nere?!

Hjälp! Min shop / sida är nere?! 1. Nere för alla eller bara mig? Det första man kan göra är att kolla via en webbtjänst om sidan kan nås från andra platser, en sådan är down.com (http://downorisitjustme.com/). Skulle den säga att sidan är "Offline!" så är risken att din sida ej kan nås av någon. Säger den "Online!" ligger det troligtvis något problem mellan dig och webbservern. 2. Sidan står som 'Offline' Om sidan är nere och webbtjänsten säger att den är "Offline!" så bör du kolla vår...

Flytthjälp / Moving help

Flytthjälp Att byta e-handelsplattform till Talex är enkelt Många flyttar till oss från andra leverantörer eftersom vår e-butikslösning är en omfattande webshop lösning. “Flytthjälp” kostar ingenting på Premiumpaket (med betalning årsvis) eller maxpaket (engångskostnad på övriga). Läs mer här (https://webshop.talex.se/advanced_search_result.php?qkeywords=flytt) Vad vi behöver av er: Ni behöver se till att datan finns tillgänglig för oss (i form av csv eller excel). Produktregistret må...

GDPR för Talex e-handlare

Talex är GDPR anpassat Vill du veta mer om hur Talex hanterar din uppgifter som kund hos oss kan du läsa mer på Policy avseende integritet och marknadsföring (GDPR) (https://www.talex.se/sekretess-tystnadsplikt-cookies/) ------------------------- Talex är GDPR anpassat för er som har Talex commerce (version 12.2 eller senare) Är Talex Personuppgiftsbiträde eller Personuppgiftsansvarig? Vi är Personuppgiftsansvariga för de personuppgifter vi samlar in om er som kund. Men för de perso...

Pengarna tillbaka garanti (upp till 60 dagar)

Pengarna tillbaka garanti (upp till 60 dagar) Talex vill att våra kunder skall känna sig trygga i sitt beslut att välja Talex som e-handelsleverantör och har därför infört en garanti: om ni mot all förmodan inte skulle vara nöjd med er webshop och vi inte kan avhjälpa ert problem, har ni rätt att få tillbaka pengarna. Garantin gäller alla våra e-handelspaket från den tidpunkt ni lagt er beställning och betalat och fram tills ni väljer att öppna butiken för försäljning (Go live), dock max 60 d...