Orderbekräftelse

Orderbekräftelse är en specifikation på vad som ska eller har levererats.
Orderbekräftelse är enbart en bekräftelse på att leverantören bekräftat (dvs. accepterat kundens order). Oftast kan man strunta i orderbekräftelsen eftersom det räcker med att skicka en faktura med leveransen. Men på Talex webshop skickas den eftersom kunderna känner sig tryggare när de får en bekräftelse på att ordern har gått igenom, även om det står "Beställningen är genomförd" osv. på sista sidan i beställningsprocessen.
De får sitt ordernummer m.m. på mailen och behöver inte skriva ner det för hand för framtida behov.
När det gäller information om vad som ska ingå på orderbekräftelsen finns det inget krav.

Det kan finnas många orsaker till att en order inte leder till någon faktura/kvitto.
Det kan vara annullering av order både från leverantören resp. kunden. Det finns helt enkelt ingen lagstiftning som reglerar hur en order ska hanteras i sig. Däremot är begreppet faktura resp. kvitto omskrivet i lag och på skatteverkets webbplats.

Faktura fungerar som kvitto.
När kunder betalar mot postförskott får de ett kvitto av posten.
När kunder betalar med kort får de ett kvitto av kortbetalningsföretag.

Man skall aldrig lämna ut ett kvitto innan köpet är klart, vilket det är först när betalning är genomförd  och varorna är levererade.

De flesta väljer att lämna ett kvitto (eller faktura) i paketet med varorna som skickas, fakturan fungerar som kvitto när den är betalad.