Allmänt

Anvisningar för hur du installerar kundchatt med (Smartsupp) i din butik.

Anvisningar för hur du installerar kundchatt med (Smartsupp (https://www.smartsupp.com/?affil=79724)) i din butik. 1. Skapa ett konto (Create your account) på Smartsupp (https://www.smartsupp.com/?affil=79724) 2. Under Settings i vänstermenyn så väljer du placering och hur allting ska se ut. 3. Embed the Chat code: Den kopierar du från Smartsupp och klistrar sen in den koden i din butik i minad > "Inställningar & Design" > "Sociala medier" eller "rapporter" > google analyt...

artikelnummer, ean, itin, modellnummer

För att säkerställa kommunikationen till affärssystem, olika broswers och andra program. Använd alltid något utav dessa tecken a-z 0-9 och använd ej mellanslag.

Moms vid handel med varor - vad gäller?

Moms vid handel utanför EU (inkl Norge) utan moms (momsfri) Moms vid handel med annat EU-land Vi beskriver här den grundregel som gäller för EU-moms. Grundregeln är den så kallade "destinationsprincipen". Denna regel säger att momsen (som är en beskattning av konsumtionen) ska tillfalla staten i det land där en vara konsumeras. 1. Utanför EU (inkl. Norge) - utan moms 2. Andra EU länder: * Privatpersoner : med moms, som vanligt (samma procentsatser: 6%, 12% eller 25%) * företag - uta...

Hur gör jag när jag vill öppna upp min butik för allmänheten? (gå live)

Ni kontaktar oss när ni vill gå live. Vi dubbelkollar flödet (betalningen, frakt mm) och om allting är ok tar vi bort lösenordet från kunddelen av butiken. Då kan din butik nås av alla internet-användare. Dock är det förstås inte slutet av ert jobb. Internet-användaren och förhoppningsvis era blivande kunder kommer inte kunna hitta till din butik av en slump. Du kan inte heller räkna med att du kommer att sälja något den första veckan. Om du inte har gjort en riktigt bra marknadsföring inna...

Ändra adressformat för ett land

För att ändra adressformatet (så att postnummer kommer före ort) går du till admin -> "Inställningar & Design" -> "Tillåtna länder" och letar upp det land du vill ändra format på. Klicka på "Ändra" och välj "5" i menyn "Adressformat". Läs det här om instruktionerna ovan inte stämmer i din butik För att ändra adressformatet (så att postnummer kommer före ort) går du till admin -> Platser/Skatter -> Länder och letar upp det land du vill ändra format på. Klicka på edit/ändra och v...

SMS-avisering, vad är det?

Kunden kan bocka i rutan för SMS-avisering och ange sitt mobilnummer om kunden vill bli aviserad via SMS. Det är en notifikation till er att kunden vill ha SMS-avisering. Själva aviseringen gör ni via Unifaun/Pacsoft eller på annat sätt. SMS-avisering kan stängas av i admin > Inställningar > Kunduppgifter > SMS-avisering.

Förhinda kunder att beställa slutsålda produkter

Här följer instruktioner för hur man förhindrar att kunder beställer slutsålda produkter. Gå till admin > Inställningar > Lager. Här finns tre parametrar som styr om kunden ska kunna beställa produkter eller inte. - Kontrollera lagernivå: om denna är satt till ”Ja” kontrolleras lagernivån för produkterna och man får ett meddelande om produkten är slutsåld. Värdet för denna parameter ska vara ”Ja”. - Subtrahera lager: om denna är satt till ”Ja” subtraheras lagersaldot på produkten m...

Byt lösenord till admin

Observera att ditt lösenord måste innehålla minst nio tecken, bestående av minst en siffra, en stor och en liten bokstav samt ett specialtecken, till exempel -!?@§ Talex har väldigt hög säkerhet på din butiks lösenord. Ni kan därför inte byta lösenord själva och måste istället kontakta oss om det känns nödvändigt att ändra det. Vi tar även en liten avgift för detta.

Lägga till valuta

Du kan konfigurera valutorna själv genom att gå till admin > Inställningar > Valutor. - Klicka på "ny valuta". - I fältet "Titel" skriver du vad valutan heter. I fältet "Kod" anger du den koden för valutan, t.ex. SEK för Svenska kronor. Koderna ska följa ISO 4217 standard, dvs. tre versaler (stora bokstäver). Du kan läsa mer om detta på t.ex. Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_4217#Active_codes). I fältet "Vänstersymbol" anger du valutans symbol som visas till vänster om sum...

Orderbekräftelse

Orderbekräftelse är en specifikation på vad som ska eller har levererats. Orderbekräftelse är enbart en bekräftelse på att leverantören bekräftat (dvs. accepterat kundens order). Oftast kan man strunta i orderbekräftelsen eftersom det räcker med att skicka en faktura med leveransen. Men på Talex webshop skickas den eftersom kunderna känner sig tryggare när de får en bekräftelse på att ordern har gått igenom, även om det står "Beställningen är genomförd" osv. på sista sidan i beställningsprocess...

Inställningar i Talex kassan

Ni kan redigera texten som visas på tack-sidan man kommer till efter att man har genomfört sin beställning. Det gör ni i admin > "Sidhanteraren" > "checkout_success". Vi har lagt in en standardtext där. Om ni erbjuder faktura genom Klarna eller SveaWebPay kan ni aktivera personnummer så att kunderna bara behöver skriva in sitt personnummer och klicka på en knapp för att automatiskt få sina adressuppgifter ifyllda. Ni kan i admin > "Inställningar & Design" > "Kunduppgifter" sätta ...

Instruktioner för lagersaldoindikator

Observera att modulen lagersaldoindikator måste vara installerad i er butik. I admin > Inställningar > Grafisk lagerstatus ställer du in när du vill visa gul och röd ikon. "Antal för att visa gul" är inställd på "date_available" vilket innebär att gul ikon (med texten "Lagerförs senare") visas endast på produkter som kommer att lagerföras senare. Du kan ändra detta till ett numeriskt värde så att gul ikon visas med texten "Ett fåtal kvar i lager" om lagersaldot är mindre än eller lik...

Min shop visar fortfarande gammalt innehåll eller ser konstig ut. (rensa cache)

Efter vissa ändringar kan det hända att shoppen tillfälligt ser konstig ut eller att det fortfarande visas gammalt innehåll. Genom att du rensar webbläsarens cacheminne tvingar du webbläsaren att hämta de senaste versionerna av de webbsidor och program du besöker. Internet Explorer - Klicka på Verktyg på menyraden för Internet Explorer - Klicka på Internet-alternativ - Klicka på fliken Allmänt - Klicka på knappen Ta bort filer i avsnittet Tillfälliga Internet-filer - Om du...

Spårningskod för t.ex Adwords, facebook med fl.

Om din butik är version 10 eller senare kan du själv lägga in spårningskoden för Adwords på tack för din order-sidan. Du går till minad > Sidhanteraren > checkout_success > ändra och klicka på Verktyg och <>Källkod i menyn. Därefter klistrar du in spårningskoden (ett lämpligt ställe är efter den befintliga koden), klickar på "ok" så sparas sidan.

Språk / Languages Talex supports

Fler språk Stöd för 25 olika språk och alla valutor! ...och med automatisk valutaomvandlare Varje besökare kan välja själv vilket språk butiken ska ha. Vårt system känner även av vilket land man befinner sig i och ställer automatiskt in butiken på det språket i första hand (om det språket är installerat). Besökaren kan självklart byta språk. Vi gör ständigt översättningar till nya språk. Arabiska* Bulgariska* Danska Engelska Finska Franska Grekiska* Hebreiska* Holländs...

Talex Databas tillgång

Tillgång till SQL databasen för ändring/utveckling Full och direkt tillgång till din databas via VPN för allt som har med kunder, produkter och beställningar att göra. Plocka ut/ändra den information du vill. Ni kan själv programmera en egen koppling till er webshop. När behöver jag använda Talex databas tillgång? Till de vanligaste affärssystemen Fortnox, e-conomic, Specter, Visma Administration och Mamut (prisfil, social media, nyhetsbrev mm) finns det redan färdiga och billiga koppling...

Batchhantering av ordrar

Den här funktionen är inbyggd i nyare versioner av Talex. Batchhantering av ordrar är en modul som gör det möjligt att behandla flera ordrar samtidigt. Man kan skriva ut flera ordrar, fakturor, packsedlar, adressetiketter eller kvitton samtidigt. Det går även att uppdatera orderstatus på flera ordrar samtidigt. Utskrifterna och mailutskicken görs på det språket kunden visade shopen på när kunden gjorde beställningen. ----------- Instruktioner I admin > "Inställningar & Design" &...

E-post (t.ex orderbekräftelse eller kontaktförfrågan) kommer inte fram till mig eller landa i skräppost

Ni saknar kanske SPF eller har en felaktig inställning för SPF på er domän och det kan innebära att ni inte godkänner Talex-systemet att skicka mail för er. Ni behöver godkänna Talex-systemets mail-servrar, enligt nedan, i ert SPF-record. Saknar ni SPF kan ni behöva lägga till det för er domän, många mottagare kräver giltig SPF för att ta emot, mail kan annars hamna som skräppost (eller raderas helt). Detta gör antingen ni själva eller med hjälp av de som hanterar er domän. SPF för Talex W...