Koppling till Fyndiq

Hur kommer jag igång?

Först och främst måste du ha ett konto på fyndiq.se. Läs mer på https://fyndiq.se/handlare/.
När du har skapat ett konto måste du skapa en s.k. API-nyckel. Läs mer på https://fyndiq.se/handlare/

Hur lägger jag upp en produkt från min webshop till Fyndiq?

Först och främst måste du ange ditt Fyndiq-användarnamn och API-nyckeln under "Inställningar & Design" > "Fyndiq" i admin. I "Username" anger du ditt Fyndiq-användarnamn och i "API Key" anger du API-nyckeln.
Det finns även en tredje inställning "Send products to Fyndiq". Den kan du ställa till "false" om du inte vill att produkterna ska skickas till/uppdateras på Fyndiq.

Det finns möjlighet att lägga upp produkter direkt från webshopen till Fyndiq i "Skapa produkter snabbt", "Snabb uppdatering" och i "Katgorier/Produkter".
När du skapar eller redigerar en produkt i admin > "Katalog & Produkter" > "Kategorier/Produkter" (eller "Skapa produkter snabbt" eller "Snabb uppdatering") finns det en ny sektion som heter "Fyndiq". Sektionen består av en kryssruta och ett textfält. Kryssrutan bockar du i för att tala om för systemet att produkten ska skickas till Fyndiq. I textfältet kan du ange ett speciellt pris för produkten som endast ska gälla på Fyndiq.

Produkten blir inte tillgänglig till försäljning direkt efter att man har lagt upp produkten på Fyndiq. Det beror på att Fyndiq granskar varje produkt innan den kan börja säljas.

Hur fungerar det med attribut?

Fyndiq stödjer ETT attribut, t.ex. Färg eller Storlek. Om du har en produkt i olika färger och storlekar går det alltså inte att skicka in båda dessa attribut till Fyndiq. Istället måste du skapa en produkt för t.ex. varje färg som du sedan kan koppla attributet Storlek till.
Du kan dölja dubbletten så den inte visas i butiken, produkten kommer ändå att visas på Fyndiq.
Om du har attribut som kostar extra så bör du skapa en produkt av varje attributvärde eftersom det inte är möjligt att skicka med attributets pris till Fyndiq.
Obs: det är begränsningar i Fyndiqs API/system som gör att det inte är möjligt att skicka in flera attribut och attributpriser.

Vad händer i webshopen när någon beställer min produkt på Fyndiq?

En gång/dag* hämtar webshopen in dina Fyndiq-ordrar och skapar en order av varje Fyndiq-order i webshopen. Ordrarna som skapas på detta sätt kan du, som med vanliga ordrar, se i "Försäljning" > "Beställningar".
* i standardutförandet, men kan göras oftare.