Tilläggsfunktioner / Apps

Presentkort och rabattkuponger - vad ingår och hur fungerar den?

Presentkort & rabattkuponger Modulen består egentligen av fler funktioner. Presentkort I admin kan man generera en kod för ett presentkort. Koden kan gälla för en speciell kund eller för fler. Beloppet anges i SEK. Man kan definiera antal gånger koden kan användas (0= obegränsat) samt hur många gånger per kund. Man har möjlighet att begränsa användning av kortet till vissa produkter eller kategorier. Man kan välja om frakt ska ingå eller tillkomma. Man kan ge nya kunder ett gratis kort ...

Lite mer info/instruktioner om presentkort & kuponger

Presentkort Koden skickas inte till kunden automatiskt efter köp. Detta av några anledningar: - risk för kreditkortsbedrägeri (någon som köper ett presentkort med en annan persons kreditkort) - butiksägaren kanske använder ’capture’ för kortbetalning istället för ’capture & settle’. I så fall får kunden presentkortet innan de har betalat för det! - oftast vill kunden att presentkortet skickas till någon annan Man kan i butiken e-posta ett presentkort med kod, men om kunden vill g...

Poäng och belöning (Points & Rewards)

Poäng och belöning (Points & Rewards) Vad gör den här modulen? Det här är ett poäng-och-belönings-system (mer som ett pengarna-tillbaka-system eller rabattsystem) skapat för att öka försäljningen och få nya kunder att registrera sig. Systemet utdelar köppoäng till kunder för summan de spenderar. Poängen ses som pengar när de löses in. Poängen måste godkännas av administratören (manuellt) innan de kan användas. När poängen har godkänts kan kunden använda dessa för att betala för beställninge...

Stock System Pro / Lagerhantering Avancerad

Använda Stock System Pro / Lagerhantering Avancerad När Stock System Pro är installerat och ännu inte konfigurerad fungerar butiken på samma sätt som tidigare. För att kunna ta del av de funktioner som Stock System Pro har att bjuda på måste du konfigurera Stock System Pro. För att aktivera Stock System Pro's funktioner måste du göra följande: - Välj ett alternativ för parametern Product Info Attribute Display Plugin under Inställningar & Design -> Product Information i admin.. - Kop...

Olika rabatt/priser eller prislista för olika kunder eller kundkategori

Denna tilläggsfunktionen gör att du kan tilldela varje individuell kund ett rabattvärde som gäller alla produkter och skapa grupper med kunder där varje kund i gruppen delar samma rabattvärde. Du kan även ge varje individuell kund eller en grupp ett specialpris på en specifik produkt. För att nyttja funktionen kan ni bl.a. skapa grupper och dela in kunderna i dessa grupper. För att skapa grupper går ni till admin -> "Kunder" -> "Grupper". Klicka på knappen "insert" och fyll i den efterf...

Produkt Import/Export - hur jobbar jag med import-filen

Kontakta Talex om Produkt Import/Export inte är aktiverad i admin. Efter att vi har kontrollerat att strukturen i export/import-filen (den här filens mall betecknas nedan) stämmer överens med den struktur som måste användas kan ni börja importera era produkter. 1. Öppna Microsoft Excel och skapa ett nytt arbetsblad genom att klicka på "Arkiv" i menyraden och därefter "Nytt". 2. Klicka därefter på "Data" i menyraden och i menyn du får upp väljer du "Importera extern data". I den menyn du får ...

Associera produkter/Xsell

Nedan följer instruktioner för hur Associera produkter fungerar. För att lägga till en associerad produkt till en produkt 1. Gå till admin > "Katalog & Produkter" > "Kategorier / Produkter". 2. Välj den produkt som du vill associera produkter till genom att klicka på produktnamnet. 3. Klicka nu på "Rekommendera produkt" 4. I textfältet "Sök" skriver du in hela produktnamnet, delar av produktnamnet eller artikelnumret på den produkten du vill ska associeras till den valda produkten. (T...

Möjlighet att ladda upp fil vid beställning av produkt

Syftet med denna tilläggsfunktion är att tillåta användning av olika slags attributvisningar när du ställer in produktattribut. Som standard visas en drop down-meny för varje produktattribut. Med denna tilläggsfunktion kan man förutom att visa attributvärden i drop down-meny även visa attributvärden som textfält (en- eller flerraders), radioknappar, kryssrutor och filuppladdningsfält. Alla uppladdade filer sparas i en mapp som ni når från Filhanteraren i admin och filen är också länkad från o...

B2B/ÅF modul - Instruktioner

Instruktioner för TotalB2B: 1. I admin > Inställningar > TotalB2B finns ett antal olika inställningar ni kan göra. - Number Of Prices Per Products: Här ställer du in hur många prislistor du vill använda. - Allow Guest To See Prices: Om denna är satt till "Nej" visas inte priserna för kunderna förrän de har loggat in. - Guest Discount: Ange här en rabatt som ska gälla för gäster (kunder som inte än har skapat konto eller loggat in på sitt konto). - Special price (products price hidin...

Wishlist/Önskelista

Nedan följer instruktioner för hur Önskelista fungerar. På varje produkt finns en knapp - lägg till på önskelistan. Klickar man på den knappen läggs produkten till på kundens önskelista. På sidan för kundens önskelista kan kunden fylla i namn och e-postadress på personer som kunden vill skicka önskelistan till. I mailet som mottagarna får finns en adress där mottagaren kan se önskelistan och lägga produkter från önskelistan i varukorgen och beställa de produkterna. I admin > Rapporter >...

Giftwrap/Presentinslagning, present

Nedan följer instruktioner för hur Giftwrap/Presentinslagning fungerar. I admin > Frakt- och betalsätt > Presentinslagning finns två olika presentinslagningsmoduler - Presentinslagning och Ingen presentinslagning. Dessa två kan man ställa in på samma sätt som t.ex. fraktmoduler. Man klickar på ändra för respektive modul. För att aktivera en modul sätter man "Enable Giftwrap" resp. "Enable Nogiftwrap" till "true". I fältet "Giftwrap cost" resp. "Nogiftwrap cost" anger man kostnaden man v...

Jämför produkter

Jämför produkter i er butik. I admin > Katalog & Produkter > Produktspecifikation skapar ni fälten/uppgifterna som ska jämföras (behöver inte skapa fält för pris, det visas ändå i jämförelsetabellen). När ni sen skapar eller redigerar en produkt i admin > Katalog & Produkter > Kategorier/Produkter kan ni fylla de fälten (som ni skapat i Produktspecifikation) med produktens uppgift. I butiken under varje kategori som innehåller produkter visas en kryssruta med en text "Klicka för a...

Bilder till produktattribut (alternativ)

Bilder till produktattribut i din butik och instruktioner för hur detta fungerar följer nedan. 1. När du skapar och kopplar attribut som vanligt till produkterna (admin > Katalog & Produkter > Produktattribut) (se vår dokumentation hur du skapar och kopplar produktattribut) har du nu möjlighet att ladda upp en bild till attributet i kolumnen "Bild" 2. Leta dig fram till attributet du vill ladda upp bild till, klicka på "Bläddra" och välj bilden på din dator. 3. Klicka på "uppdater...

Hur hörde du talas om oss - instruktioner

I admin > Kunder & Beställningar > Hänvisningar skapar ni de olika alternativen som kunderna ska kunna välja på. När kunden skapar ett konto måste kunden välja ett alternativ. Om kunden väljer alternativet "- Annat sätt -" måste kunden skriva hur de hörde talas om er i ett textfält. I admin > Kunder & Beställningar > Kunder finns en kolumn som kallas för "Hänvisad". Där visas alternativen som kunderna valde när de registrerade konto. I admin > Rapporter > Hänvisningar visas e...

Unifaun / Pacsoft

Unifaun Ni exporterar ordrarna i admin > "Försäljning" > "Unifaun". Ni kan ange ett intervall eller exportera alla ordrar. Det skapas en XML-fil som ni sedan laddar ner till er dator och sedan importerar i Unifaun. Pacsoft Ni exporterar ordrarna i admin > Kunder & Beställningar > Exportera ordrar. Ni kan ange ett intervall eller exportera alla ordrar. Det skapas en XML-fil som ni sedan laddar ner till er dator och sedan importerar till Pacsoft.

Stafflade priser

När du skapar en ny eller redigerar en produkt i admin > "Katalog & Produkter" > "Kategorier/Produkter" finns det nu ett antal nya fält. Parti, Prisnivå 1-8 samt ett antal-fält till varje prisnivå. I fältet Parti anger ni hur många som ingår i ett parti. Anger ni t.ex. 3 kan produkten endast säljas i parti om 3 st. Försöker en kund köpa t.ex. 5 exemplar av produkten läggs 6 st i varukorgen eftersom systemet avrundar uppåt till närmaste hela parti. I fälten Prisnivå 1-8 anger ni priset fö...

Instruktioner - 'Morot' i varukorgen

Lägg upp erbjudanden/gåvor som vanliga produkter. Ange 0 i fältet för pris om det skall vara en gåva. Under "Tillgänglighet och produkt URL" kryssar ni i att "Produkten är en gåva/erbjudande". Sen går ni in under "Katalog & Produkter" > "Gåvor/erbjudanden". Där kan ni aktivera gåvor/erbjudanden. Värdegränsen anger hur mycket man måste ha i varukorgen för att kunna ta del av gåvan eller erbjudandet. Under "Inställningar & Design" - "Min Butik" - "Gifts show amount" ställer ni in vid...

Tag x betala för y

Gå till admin > "Katalog & Produkter" > "Köp X Betala för Y" och klicka på plus-tecknet till höger om rubriken. På sidan du får upp nu anger du i fältet "Köp" det antal exemplar av produkten som kunden måste lägga i varukorgen för att ta del av erbjudandet. Ange max antal exemplar av gratis produkter/order i fältet "Max gånger". Om du inte vill begränsa ange ett stort tal. Ange antal produkter kunden ska betala för i fältet "Betala för". Ange datum då erbjudandet slutar gälla i kalende...

Återfå Varukorgförsäljning (Recover Cart Sales)

Recover Cart Sales / Återfå Varukorgförsäljning fungerar i sitt enklaste slag i fyra steg: 1. Gå till verktyget i admin > "Verktyg" > "Recover Cart Sales" 2. I listan över övergivna varukorgar markerar du de kunder som du vill kontakta 3. Klicka på knappen "Skicka e-post" längst ner på sidan för att skicka dina e-post 4. Kolla rapporten som du hittar i admin > "Rapporter" > "Recovered Sales Results" Du kan göra ett flertal olika saker för att påverka hur övergivna varukorgar...

Bundled products (paketering - skapa paket av produkter)

Med den här modulen kan du skapa paket av produkter (bundle): - Du kan sätta ett annat pris på paketet än den totala kostnaden för produkterna som den innehåller. Den kostnadsbesparingen kan visas för kunden på produktens sida. - Lager av varje subprodukt uppdateras separat när en försäljning sker. - En subprodukt som är slut i lager kommer att hindra 'paketet' från att köpas (om du har satt STOCK_ALLOW_CHECKOUT till false i admin). - En 'bundle' skapas och redigeras med hjälp av admin syste...

Bundled products (instruktioner)

Vad är Bundled products? Läs mer (/809232-Bundled-products-paketering---skapa-paket-av-produkter) Hur fungerar Bundled products? I admin > "Katalog & Produkter" > "Kategorier/Produkter" > skapa ny/redigera befintlig produkt hittar du under "Produktens vikt"sektionen där du ställer in om produkten ska vara ett paket och vilka produkter som ska ingå i paketet. Om du vill att produkten ska vara ett paket bockar du i kryssrutan till höger om "Sätt ihop paket" (I vissa versioner av modul...

Rabatt baserad på antal produkter

Premiumpaket kunder med denna modul Rabatt baserad på antal produkter konfigurerar du i admin > Betal- och fraktsätt > Ordertotal > Rabatt. This module is installed Sätt till true för att aktivera modulen. Sort Order Ange sorteringsordningen för modulen här. Den bör vara inställd att visas precis före totalsumman. Include Tax Välj om rabatten ska inkludera moms. Re-calculate Tax Denna bör vara inställd på Standard vilket innebär att momsen räknas om på hela summan minus rabatte...

Koppling till Fyndiq

Hur kommer jag igång? Först och främst måste du ha ett konto på fyndiq.se. Läs mer på https://fyndiq.se/handlare/ (https://fyndiq.se/handlare/). När du har skapat ett konto måste du skapa en s.k. API-nyckel. Läs mer på https://fyndiq.se/handlare/ (https://fyndiq.se/handlare/) Hur lägger jag upp en produkt från min webshop till Fyndiq? Först och främst måste du ange ditt Fyndiq-användarnamn och API-nyckeln under "Inställningar & Design" > "Fyndiq" i admin. I "Username" anger du ditt Fyndiq...

QR-koder

QR-koder skapas för varje produkt, kategori, tillverkare, egna sidor samt sidorna Utvalda produkter, Specialerbjudanden och Nya produkter/Nyheter. I butiken (frontend) visas QR-koden i vänster eller höger kolumn beroende på var ni har valt att visa den. Det går att stänga av visningen av QR-koden i butiken genom att gå till admin > "Inställningar & Design" > "Min butik" och sätta "Show QR code in the shop" till "false". I admin kan du hämta ut alla QR-koder till produkter, kategorier, eg...

Multishop

För att bestämma vilka kategorier och produkter som ska visas i vilken butik skapar ni först kategorin eller produkten och klickar sedan på produkten i listan i admin > "Katalog & Produkter" > "Kategorier / Produkter" och sen på knappen "store" eller "butik". Här väljer ni i vilken eller vilka butiker kategorin eller produkten ska visas. Det går också att välja vilken/vilka butiker produkten ska visas i direkt på produktredigeringssidan i admin > "Katalog & Produkter" > "Kategorier ...

Prisnivårabatt / Rabattstegar

Följande instruktioner gäller om du har modulen Prisnivårabatt / Rabattstegar installerad. Du hittar den i admin > "Betal- och fraktsätt" > "Order total" > "Prisnivårabatt". Förklaring till parametrarna - Display Total: sätt till true för att aktivera modulen - Sort Order: sorteringsordning (bör vara placerad strax innan Summa (ni behöver inte ändra denna parameter)). - Discount Percentage: här anger ni hur stegen ska se ut. Som standard ser stegen ut på följande vis: 100:7.5,25...

Kundchatt

Anvisningar för hur du installerar kundchatt med (Smartsupp (https://www.smartsupp.com/?affil=79724)) i din butik. 1. Skapa ett konto (Create your account) på Smartsupp (https://www.smartsupp.com/?affil=79724) (https://www.smartsupp.com/?affil=79724) 2. Under Settings i vänstermenyn så väljer du placering och hur allting ska se ut. 3. Embed the Chat code: Den kopierar du från Smartsupp och klistrar sen in den koden i din butik i minad > "Inställningar & Design" > "Sociala medier...

Mest populärt

* Snabb kassa. Handla med eller utan registrering. Klarna Checkout. (ingår i samtliga paket) * Moms. Kunden kan välja (och växla mellan) pris med eller utan moms. * Olika rabattsatser/priser för olika kunder (eller grupper). Kan också användas som B2B modul/VIP modul. * Volymberoende prissättning * Quick updates - uppdatera priser, antal i lager m.m. för flera produkter samtidigt eller hela sortimentet. * E-post till admin om man har mindre än x antal produkter kvar i lagret * Tillgång til...

Get a newsletter - integration

Gå till admin > Inställningar > Get a Newsletter. Användarnamn: ange användarnamnet som används för att logga in på Get a Newsletter-kontot Lösenord: ange lösenordet som används för att logga in på Get a Newsletter-kontot Nyhetsbrevslista: välj den e-postlista som prenumeranter ska placeras på. Efter att du har angett dessa uppgifter kommer de kunder/besökare som vill prenumerera på ditt nyhetsbrev läggas upp på ditt Get a newsletter-konto. Exportera befintliga prenumeranter Om du re...

Facebook Pixel

Beställ först pixeln här om ni inte redan har gjort det. https://webshop.talex.se/facebook-pixel-p-434.html Skapa en Facebook-pixel På Facebook: 1. Gå till fliken Pixlar i Events Manager. 2. Klicka på Skapa en pixel. 3. Klicka på Skapa i rutan som visas för att slutföra genereringen av din pixel. Skicka koden till kundsupport@talex.se eller skapa ett ärende.